Een mooie wisselwerking met sparringspartners voor beide partijen: dat is hoe Peter Helder de samenwerking met Quality Calf omschrijft. Peter en zijn zonen zijn sinds de beginjaren van Quality Calf klant en ervaren het scherpe, adviserende oog van Jurgen en zijn medewerkers als zeer prettig.

Wat goed is moet je koesteren en vasthouden. Waar ruimte is voor verbetering, is de kennis en ervaring van een sparringspartner als Quality Calf meer dan welkom. Het melkveebedrijf van maatschap Helder telt 225 melk- en kalfkoeien en 120 stuks jongvee en wordt gerund door Peter, Erica en zijn zonen Arno en Gerard. Enkele jaren geleden gingen zij de samenwerking met Quality Calf aan. Sindsdien is Peter zich nog meer bewust van de ogenschijnlijk kleine details die, als ze stuk voor stuk kloppen, bijdragen aan het grotere geheel: een gezonde, efficiënte en goede kalveropfok.

“Je kunt je met de huidige fosfaatreferentie geen misser veroorloven. Elk kalf moet een goede koe worden en daar zijn we best fel op. Met de begeleiding vanuit Quality Calf gaat het gemakkelijker; de groei van de vaarzen is sindsdien verbeterd. Het ging al goed, maar soms is dat stukje begeleiding net wat je nodig hebt om niet bedrijfsblind te worden,” aldus Peter. “Je blijft de problemen voor. Dat is echt het grote voordeel.”

Vertrouwen en een frisse blik
Met de overstap op het voeren van QC Quality Milk ‘Blue’ kwam bij Peter de bewustwording. “Het punt met kalverenmelk is: het lijkt allemaal op elkaar, het is allemaal wit, maar er zit wel degelijk verschil in.Om aan een nieuw product te beginnen moet er echter wel vertrouwen zijn. Bij Quality Calf zat dat direct goed.”

Bovendien krijg je er naast melkpoeder, brokken en de mogelijkheid om talloze kwaliteitsproducten te bestellen ook direct het advies van een kalveropfokspecialist bij. Iets wat volgens Peter echt het verschil maakt. “De frisse blik van buitenaf, die laagdrempelige manier van kennisdelen; dat concept heeft echt de toekomst. Ze hebben hier nooit grote branden hoeven blussen, maar als we ze nodig hebben dan zijn ze er. Die periodieke check en het uitwisselen van kennis en ervaring zou ik elke melkveehouder aanraden.”

Optimale start voor het kalf
Een maatschappelijk verantwoorde kalveropfok is een belangrijk onderwerp voor het bedrijf van de familie Helder. Nu hun melkfabriek ‘CONO kaasmakers’ besloten heeft om vanaf 2020 gegarandeerd GMO-vrije kaas te gaan produceren, is het mooi meegenomen dat Quality Calf de benodigde certificaten al voor elkaar heeft.

Om de kalveren een goede start te geven worden alle droogstaande koeien, inclusief de vaarzen, preventief ingeënt met Rotavec om zo het antibioticagebruik bij de kalveren te minimaliseren. Door verder de focus te leggen op een goed biestmanagement, een strak hygiëneprotocol, een optimale huisvesting en een zeer luxe melkpoeder (60% MMP) heeft het kalf daardoor een veel betere start. “Op die manier probeer je de problemen tot een minimum te beperken. Dat scheelt aanzienlijk in arbeid en energie.”

Wisselwerking op basis van wederzijds vertrouwen
Peter ziet het feit dat Quality Calf blijft terugkomen om het behaalde niveau op peil te houden als één van de belangrijkste aspecten van de samenwerking. “Het is een wisselwerking. Wij geven aan waar behoefte aan is en Quality Calf fungeert als een extra paar ogen om ons scherp te houden,” geeft hij aan.

Het wederzijdse vertrouwen is groot, vooral doordat beide partijen altijd eerlijk tegen elkaar zijn en het ook durven zeggen als er een keer iets niet goed is. Dat houdt de relatie scherp én zorgt uiteindelijk voor het beste resultaat. “Het is gewoon prettig samenwerken met Quality Calf. Door onze eigen kennis en ervaring te combineren met hun specialistische kijk op de kalveropfok, houden we de lol erin.”